conceptbanden met AA-status

conceptbanden met AA-status

Dunlop en Goodyear onthullen vandaag bij wijze van ‘sneak preview’ ieder een nieuwe experimentele band. Deze scoren volgens de fabrikanten zelf een A op het Europese Bandenlabel, zowel op rolweerstand als grip op nat wegdek. Omdat het om conceptbanden gaat, die specifiek bedoeld zijn voor research en ontwikkeling, zijn deze voorlopig niet te koop.

Bandenfabrikanten mogen vanaf morgen (1 juni) officieel voor het eerst bekendmaken welke waardes hun banden scoren op de drie criteria van het Europese Bandenlabel dat vanaf 1 november verplicht is. Michelin en Bridgestone lieten al weten nog een maand te wachten met het naar buiten brengen van labelwaardes. Van de planning van Continental is nog niets bekend. Goodyear Dunlop gaf aan nog te aarzelen om deze week te communiceren over de prestaties van haar banden op het label.

De Dunlop Sport BluResponse AA en de Goodyear EfficientGrip AA Edition die vandaag worden getoond tijdens een persconferentie van Goodyear Dunlop in Utrecht scoren weliswaar een een A op twee criteria van het label, maar zijn niet verkrijgbaar voor het publiek. Hoe het gesteld is met de externe geluidsproductie vermeldt de fabrikant niet.

Het gestandaardiseerde bandenlabel, dat 1 november 2012 wettelijk verplicht wordt in de Europese Unie, zal klanten informeren over rolweerstand, grip op een nat wegdek en extern geluidsniveau. Het Europese bandenlabel is vergelijkbaar met bestaande energie-efficiencylabels (zoals op huishoudelijke apparaten), waarbij ‘A’ de beste score is en ‘G’ de slechtste.

Naast de persconferentie, zullen de nieuwe banden ook te zien zijn op de Duitse bandenvakbeurs Reifen die van 5 tot 8 juni plaatsvindt in Essen. Dunlop zal zijn nieuwe band ook tentoonstellen tijdens de 24 Uren van Le Mans. De conceptbanden zijn elk ontwikkeld in vier maten en zullen voornamelijk worden gebruikt als basis voor de verdere ontwikkeling van goed scorende banden die wel op de markt komen en voor demonstraties. Voor beide banden werd een nieuw ontwikkelde rubbersamenstelling gebruikt die de warmteopwekking in de band reduceert en die een verbeterde loopvlakstructuur met nieuwe productietechnieken combineert.

“We zijn ervan overtuigd dat het label een uitstekende indicatie vormt voor klanten door de band te beoordelen op diverse belangrijke criteria”, zegt Sanjay Khanna, Brand Director Dunlop. “Toch blijven we ons inzetten om goed te scoren op de vijftien criteria die magazines hanteren om onze banden te testen en de ruim vijftig criteria waarop wij zelf onze banden evalueren.”
Dunlop gaat een aantal van die criteria ook opnemen in de informatie over elk product op zijn website en in brochures. “Hoewel het nieuwe label drie belangrijke prestatiefactoren vermeldt, willen we het label ook aanwenden om de ruim vijftig andere evaluatiefactoren te benadrukken.”

Bn: Autokompas