Veelgestelde vragen

Over Autocheck

Wie is AutoCheck.nl?

AutoCheck.nl is een onafhankelijke dienst van Automotive Applications Services Provider B.V., hierna A2SP. A2SP is een gerenommeerde RDW Informatie- en communicatieprovider met meer dan 10 jaar ervaring in het online verstrekken van voertuiginformatie. Op basis van het kenteken en de kilometerstand kunt u een groot aantal relevante gegevens van een voertuig checken. AutoCheck.nl biedt hiervoor één compleet autotaxatierapport met de algemene, technische en economische gegevens. Alle relevante informatie op een A4 binnen handbereik tijdens uw oriëntatie naar een auto.

Het AutoCheck initiatief is in Amerika, Engeland en Italië al jaren succesvol en een onafhankelijk platform voor de zich oriënterende consument. AutoCheck.nl Nederland is een volledig zelfstandige onderneming; betrouwbaar en onafhankelijk.

Is AutoCheck.nl onafhankelijk?

AutoCheck.nl is onafhankelijk omdat het met geen enkele leverancier afspraken heeft. Er is geen provisieregeling bij een verkochte auto, verzekering of financiering. Daarnaast komt de informatie tot stand uit verschillende bronnen dat leidt tot een evenwichtiger beeld van de autowaarde.
AutoCheck.nl verstrekt actuele gegevens over vrijwel alle occasions in Nederland. Aanbieders van data en (financiële) producten hebben geen enkele zeggenschap over de activiteiten van AutoCheck.nl en/of over de getoonde informatie op de site.
AutoCheck.nl heeft er geen enkel voordeel om bepaalde aanbieders met voorrang te behandelen. AutoCheck.nl rapporteert op basis van objectieve voertuiginformatie en marktinformatie.

Wat is AutoCheck.nl?

AutoCheck.nl is voor de bewuste consument een betrouwbare partner bij het nemen van een belangrijke beslissing. Dat doen wij ondermeer door een veelheid aan data te verzamelen en deze terug te brengen tot praktische waardebepaling
en die aan de consument gepresenteerd wordt. Op basis van deze waardebepaling wil AutoCheck.nl de consument een volledig objectief en onafhankelijk advies geven dat geheel is afgestemd op die ene specifieke auto.

Gegevens van vele leveranciers worden verzameld en geïntegreerd aangeboden, waardoor een zo compleet mogelijk beeld van die auto ontstaat. Dat scheelt u veel zoektijd. AutoCheck.nl streeft naar volledigheid en accuratesse. Echter AutoCheck.nl is afhankelijk van vele toeleveranciers, hierdoor kan zij nimmer aansprakelijk worden gesteld voor de juistheid van de verstrekte gegevens. AutoCheck.nl werkt samen met belangrijke marktpartijen uit de Automotive sector zoals Autotelex en Sanoma Media.

Wat is het verschil tussen AutoCheck.nl en andere aanbieders?

Er zijn grote verschillen tussen Autocheck en andere aanbieders;
Menig site wordt beheerd door partijen die andere belangen hebben dan het geven van een objectief advies. Dit kunnen bijvoorbeeld partijen zijn die auto’s opkopen, of handelaren.
Daar waar andere prijsaanbieders veelal alleen met afschrijvingstabellen éénmaal per periode een prijs vaststellen, biedt AutoCheck.nl een dynamische autotaxatie gericht op die specfieke auto. De belangrijkste kenmerken zijn: het bouwjaar, de kilometerstand, de populariteit van de auto, de tijd dat een auto te koop staat etc. Al deze elementen veranderen vrijwel dagelijks. AutoCheck.nl verwerkt deze gegevens dan ook dagelijks en biedt daarom een beter beeld dan bijvoorbeeld sites die hun waarden halen uit gedrukte prijstabellen.

Vele andere sites gaan bovendien uit van een gemiddelde staat van onderhoud en van een standaard aantal kilometers per jaar. Iedere occasion is echter uniek.

Waarom is AutoCheck.nl gratis?

Het genereren van een uitvoerig rapport zoals AutoCheck.nl u dat biedt, kost veel geld. Alle dataleveranciers vragen een bijdrage voor het verstrekken van data. Echter hoe meer relevante data, hoe objectiever de rapportages. AutoCheck.nl biedt u misschien wel het meest complete en betrouwbare rapport over uw auto in Nederland.

Consumenten accepteren dat AutoCheck.nl maximaal 1x in de 2 weken een aanbieding via e-mail stuurt. Dit maakt het mogelijk dat het AutoCheck.nl rapport gratis is.

Momenteel werkt AutoCheck.nl aan nieuwe betaalde rapporten met nog meer waardevolle informatie over uw auto. Het gratis rapport zal in zijn huidige vorm blijven bestaan.

Welke waarden biedt AutoCheck.nl allemaal?

AutoCheck.nl biedt de verkoopwaarde en inruilwaarde van de auto. Als de kilometerstand is opgegeven dan wordt bij het bepalen van de waarde hiermee rekening gehouden. 
Daarnaast biedt AutoCheck.nl de meest relevante gegevens per occasion.

De rapportgegevens

Hoe actueel is de informatie op de site?

De occasionmarkt is continu in beweging. Vraag en aanbod bepalen de actuele marktwaarde van een voertuig. Betrouwbare rapportages zijn daarom alleen te maken op grond van de meest actuele gegevens.

De aangeboden data-informatie van AutoCheck.nl streeft naar een realistische weergave door de combinatie van verschillende databronnen. De gegevens worden bij de meeste dataleveranciers dagelijks volledig geautomatiseerd bijgewerkt.

Waarom vindt AutoCheck.nl geen waarden?

Er zijn diverse redenen dat AutoCheck.nl geen waarde kan bepalen. Bijvoorbeeld bij auto’s jonger dan 1 jaar, auto’s ouder dan 10 jaar of auto’s die gemiddeld meer dan 48.000 kilometer per jaar hebben gereden. Tevens biedt AutoCheck.nl geen taxatiewaarde indien er te weinig relevante informatie kan worden teruggevonden, bij importauto’s kan dat het geval zijn.

AutoCheck.nl is afhankelijk van de snelheid waarmee onze dataleveranciers, die ook streven naar 100% marktdekking, nieuwe data kunnen toevoegen. Voor zover bekend zijn er geen betere of uitgebreidere bronnen voor dit soort informatie beschikbaar en biedt ook geen enkele andere site een vollediger overzicht.

Over de waarde

Hoe komt de waarde tot stand?

De waarde die AutoCheck.nl voor een occasion levert komt tot stand door de combinatie van diverse leveranciers van occasionprijzen.

De prijzen komen eveneens tot stand vanwege de dynamische prijsmeting. Dit houdt in dat er dagelijks vanuit vele bronnen wordt berekend wat de waarde van deze occasion is.  Hierdoor wordt snel ingesprongen op eventuele prijsveranderingen, nieuwe modelintroducties etc.

Is de waardebepaling van de auto betrouwbaar?

Via AutoCheck.nl voert u uw eigen kenteken en kilometerstand in. Razendsnel geeft het systeem u de actuele inruil- en verkoopwaarde van uw auto. Deze waarde geeft u een betrouwbaar startpunt bij de aankoop of verkoop van uw auto. Het blijft een startpunt, want de uiteindelijke prijs wordt bepaald door de onderhandeling tussen u en de koper of verkoper. Bovendien houdt het systeem geen rekening met de algehele staat van de auto.

De AutoCheck-waarde is gebaseerd op de waardes die door de professionele autobedrijven gehanteerd worden bij hun in- en verkoopbeleid. Ruilt u de auto in bij een professioneel autobedrijf dan kan de inruilwaarde afwijken vanwege bijvoorbeeld reparatiekosten. Staat een auto te koop bij een professioneel autobedrijf dan zal de vraagprijs dus vaak hoger zijn vanwege een opslag voor winst, garantie en andere kosten. De AutoCheck-waarde kan echter wel heel goed dienen als de basis bij een verkooptransactie tussen particulieren.
Het systeem waarop AutoCheck.nl is gebaseerd, wordt al meer dan tien jaar gebruikt door professionele autobedrijven in Nederland. Deze gegevens worden ook door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en belastingdienst gehanteerd.

Wat is het verschil tussen verkoop- en inruilwaarde?

De verkoopwaarde is de prijs die u bij een (erkende) autodealer betaalt. Deze prijs ligt doorgaans hoger dan uw inruilwaarde. Een autodealer heeft de auto immers goed na laten kijken door een gekwalificeerde monteur, eventueel een reparatie uitgevoerd, onderhoudsbeurt en/of banden vernieuwd. Bovendien biedt een (erkende) dealer doorgaans een garantieperiode aan.

De inruilwaarde is de prijs die een autodealer u biedt indien u uw auto inruilt. Deze prijs is mede afhankelijk van de auto die u koopt van de autodealer. Voor de juiste inruilwaarde raadpleegt de dealer vaak professionele systemen.

Wat als AutoCheck.nl afwijkt?

AutoCheck.nl geeft een zeer betrouwbare waardebepaling van de auto. Deze waarde kan om diverse redenen hoger of lager zijn dan de vraagprijs in de showroom.

Dit kan zijn omdat de auto in concoursstaat is, of dat de staat van onderhoud juist minder goed is. Ook achteraf aangeschafte opties worden niet altijd in de inruilwaarde meegenomen, maar wel in de verkoopwaarde. Daarnaast kan de autodealer u een garantie bieden hetgeen uiteraard in de prijs verrekend is.

Privacy

Waarom heeft u mijn e-mail adres nodig?

Uw e-mail adres hebben wij nodig om ervoor te zorgen dat het AutoCheck rapport bij u geleverd kan worden. Ook hebben wij dit e-mail adres nodig om u periodiek van commerciële aanbiedingen van onze partners te voorzien. Enkel op deze manier is het mogelijk om het AutoCheck gratis u aan te bieden.

Waarom heeft u mijn Naam-, adres en woonplaatsgegevens (NAW) nodig?

Uw NAW gegevens moet u invullen, dit is voor het AutoCheck rapport verplicht. Door het achterlaten van uw gegevens krijgen wij een beter inzicht van de aanvragers van het AutoCheck rapport.

Waarom heeft u een kilometerstand nodig?

Het opgeven van de juiste kilometerstand geeft u een nauwkeuriger waardebepaling van de auto dan zonder kilometerstand.

Waarom vraagt u in welke aan- c.q. verkoopfase ik zit?

Dit geeft ons een inzicht waarom het AutoCheck rapport wordt aangevraagd.

Waarom ontvang ik nog steeds aanbiedingen terwijl ik mijzelf heb afgemeld?

De enige manier om u af te melden voor aanbiedingen is via de link die u onderaan de nieuwsbrieven en aanbiedingen vindt. Wanneer u die link aanklikt dan komt u op een speciale pagina van AutoCheck.nl die u meldt dat u bent afgemeld. Hierna krijgt u geen aanbiedingen meer.

Kopen en verkopen

Waarom bij de autodealer alles nog een keer checken?

Bij de diverse waardebepalingen wordt het kenteken en de uitvoering van de auto met elkaar vergeleken. De vele dataleveranciers hebben veel informatie en er kan altijd iets misgaan.

Controleert u na de waardebepaling daarom of alle gegevens kloppen.

In sommige gevallen is er te weinig relevante informatie beschikbaar om een juiste waardebepaling te maken. Dit kan gebeuren bij auto’s die jonger dan 1 jaar zijn of ouder dan 10 jaar zijn, auto’s die gemiddeld meer dan 48.000 kilometer per jaar hebben gereden of auto’s die geimporteerd zijn.

Kopen- en verkopen blijft onderhandelen

Hoe betrouwbaar en actueel het AutoCheck rapport ook is, er zijn altijd factoren die de uiteindelijke prijs van uw auto zullen beïnvloeden, zowel positief als negatief. U kunt hierbij denken aan de volgende zaken:

Bij inruil bij een autobedrijf én bij particuliere verkoop:
- Hoe is de staat van uw auto, van binnen en van buiten?
- Is de kleur van uw auto gewild?
- Is uw auto motorisch 100% in orde?
- Is uw auto altijd goed onderhouden door een professioneel (BOVAG) autobedrijf?
- Is uw auto in het geval van schade volgens FOCWA richtlijnen hersteld?
- Wel of geen compleet ingevuld en afgestempeld onderhoudsboekje?
- De kilometerstand?

Bij inruil bij een autobedrijf geldt daarnaast ook nog:
- Op welke termijn wilt u uw auto inruilen?
- Koopt u een andere auto?
- Is deze auto nieuw of gebruikt?
- Zijn er al kortingsacties op de andere auto?
- In welke regio ruilt u uw auto in?
- Is uw auto van een merk en type dat dit autobedrijf makkelijk kan doorverkopen?
- Heeft uw auto, of de auto die u koopt, bijzondere waarde voor het autobedrijf?
- Het autobedrijf kan reparatie-, poetskosten, een marge voor garantie en eventueel een kleine winstopslag berekenen.

Rapport

Wat betekent CO2-uitstoot?

Hoe lager de CO2-uitstoot hoe milieuvriendelijker de auto. De CO2-uitstoot wordt weergegeven in gram per kilometer. Is de CO2-uitstoot b.v. 110 dan wil dat zeggen dat er 110 gram CO2 per kilometer wordt uitgestoten.
De CO2 normen worden door de Europese Unie steeds strenger gesteld. Verlaging van de CO2 uitstoot wordt door de Overheid gestimuleerd door belastingtechnische voordelen door te voeren. U kunt hierbij denken aan verlaging van BPM en/of houderschapbelasting. Meer en actuele informatie over dit onderwerp kunt u vinden op de website van de Belastingdienst.

G3-Installatie

De derde generatie autogas installaties worden G3-installaties genoemd. Tegenwoordig bestaan er verschillende soorten G3-installaties. Deze maken gebruik van aansturing voor de benzine-injectoren door de boordcomputer.

De tijden worden omgerekend naar stuurtijden voor de gasinjectoren. Hierdoor is er nauwelijks nog sprake van vermogensverlies, zoals bij oudere generaties het geval was. G3-installaties worden via de wegenbelasting gesubsidieerd. Deze is aanzienlijk lager dan voor auto’s met dieselmotor.

Wat betekent gewicht geremd/ongeremd?

Aanhangergewicht geremd:
Als u een aanhanger of caravan wilt trekken is het belangrijk te weten hoeveel gewicht uw auto maximaal mag trekken. Het aanhangergewicht geremd is van toepassing voor aanhangers/caravans die voorzien zijn van een eigen reminstallatie (een oplooprem).

Aanhangergewicht ongeremd:
Als u een aanhanger of caravan wilt trekken is het belangrijk te weten hoeveel gewicht uw auto maximaal mag trekken. Het aanhangergewicht ongeremd is van toepassing voor aanhangers/caravans die niet voorzien zijn van een eigen reminstallatie (een oplooprem).

Uitrusting en opties

De meest belangrijkste uitrustinggegevens (standaard af fabriek) zijn in het AutoCheck rapport opgenomen. Fabrieksopties en accessoires die niet standaard zijn gemonteerd zijn niet in het AutoCheck rapport opgenomen.

Wat is BPM?

BPM staat voluit voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen.
Het betreft een belasting op het gebruik van het Nederlandse wegennet met een personenauto of motor door een in Nederland wonende persoon of in Nederland gevestigd lichaam.

Het moment van heffing is de registratie van een personenauto of motor in het kentekenregister of het moment van eerste gebruikmaking van de Nederlandse weg (bijvoorbeeld met een auto met buitenlands kenteken).

Vanaf 1 juli 2005 is ook BPM verschuldigd bij registratie van een bestelauto.

Wat is Rest BPM?

Rest BPM is het gedeelte van de oorspronkelijke BPM die nog op de auto rust. Hoe groot dit gedeelte is hangt af van de leeftijd van de auto.

Verkoopprijs

Verkoopprijs is de prijs die een dealer vraagt. Deze is afhankelijk van de staat van de auto, kilometerstand, en courantheid.

Inruilwaarde

De inruilwaarde is de prijs die een dealer bereid is te betalen. Deze is mede afhankelijk van de staat van de auto, de kilometerstand, de courantsheidsklasse.

Tevens is van belang of u een andere auto koopt bij deze dealer.

Betalen en Downloaden

Waarom kan ik geen gratis rapport meer bestellen/downloaden?

U ziet de melding “uw dagelijkse gratis rapportlimiet is overschreden” en kunt geen gratis rapport AutoCheck rapport meer gebruiken.

Een limiet is gesteld omdat er aan het genereren van een AutoCheck rapport kosten zijn verbonden. Daarom beperken wij het aantal gratis rapporten die gebruikers kunnen aanvragen. Zo wordt voorkomen dat autobedrijven gratis hun voorraad van een AutoCheck rapport voorzien en we het voor de consument AutoCheck gratis houden.

Ik heb niet binnen 15 minuten mijn rapport ontvangen

Wanneer u niet binnen 15 minuten uw rapport heeft ontvangen, controleert u dan of onze email per ongeluk in uw ongewenste email map (vaak genoemd SPAM, JUNK of BULK) terecht is gekomen.